G-32TQXPEBSS
Azja,  Malezja,  Podróże

BATU CAVES | KUALA LUMPUR

Batu Caves to jeden z najbardziej popularnych kompleksów świątyń hinduistycznych na świecie. To miejsce pielgrzymek dla wielu osób, ale jednocześnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych turystycznie atrakcji w całej Malezji. Świątynie ukryte w jaskiniach, ogromna złota statua i mnóstwo kolorowych schodów przyczyniły się do popularności i wyjątkowości tego miejsca.

Na wizytę w Batu Caves zależało mi najbardziej podczas całego pobytu w Malezji. Ta świątynia, której setki zdjęć widziałam wcześniej na Instagramie, wydawała mi się czymś nierealnym. Nie byłam w stanie pojąć, że to miejsce może istnieć naprawdę.

O Batu Caves w internecie można przeczytać skrajne opinie. Ludzie hejtują miejsce za turystyczność, masę gołębi, które robią kupę gdzie popadnie, i smrodek. Do tego malpy zlodziejaszki, które tylko czekają na okazję, żeby coś ukraść. To sprawiło, że moje nastawienie nie było za bardzo pozytywne. Jednak, jak się okazało, ja to miejsce odebrałam zupełnie inaczej… Może to przez to, że przyjechałam tutaj z samego rana, kiedy to małpy prawdopodobnie jeszcze spały, a turystów i gołębi jeszcze nie było. Sama nie wiem.

W tym wpisie opowiem Ci o kompleksie Świątyń Batu Caves. Dowiesz się wszystkiego na ich temat, czym one są, jak się tam dostać, ile czasu poświęcić i na co możesz się przygotować!

Do Batu Caves udaliśmy się podczas naszego drugiego dnia pobytu w Kuala Lumpur. Ponieważ miejsce to jest dość popularne, chciałem dostać się tam z samego rana. Dzięki temu, że jet lag był z nami, byliśmy w stanie obudzić się wyspani już o 5 rano. Ubraliśmy się, spakowaliśmy kilka najpotrzebniejszych rzeczy, zamówiliśmy transport (Graba) i tak oto spełniamy jedno z naszych marzeń – zobaczyć kompleks świątyni Batu Caves!

Lokalizacja Batu Caves

Batu Caves to wyjątkowe miejsce położone około 13 kilometrów na północ od centrum Kuala Lumpur. To właśnie Kuala Lumpur będzie najlepszą bazą wypadową do zwiedzania kompleksu tych świątyń. To naturalne jaskinie i świątynia hinduistyczna usytuowane na wzgórzu, stanowiące ważne centrum kultu dla hinduistów w kraju, a także na świecie.

Dojazd do Batu Caves

Żeby dojechać do Batu Caves, istnieje kilka możliwości. Można tam dojechać komunikacją publiczną lub też skorzystać z usługi azjatyckiego Ubera, czyli Graba. Ze względu na niskie ceny poruszania się po Malezji i godzine startu wycieczki zdecydowaliśmy się na tę wygodniejszą opcję, czyli skorzystanie z Graba.

Graba zamówiliśmy około 5:30 rano, a już po 15 minutach nasz kierowca pojawił się pod drzwiami apartamentu. W ciągu 20 minut dotarliśmy pod kompleks świątynny, za przejazd zapłaciliśmy 25 RM. Jeśli chodzi o powrót, po zalogowaniu się do aplikacji Graba, kierowca już był pod świątynią. Nie musieliśmy nawet czekać minutę, a cena była jeszcze niższa – wyniosła 15 RM (1RM=1PLN).

Istnieje także możliwość dojazdu pod Batu Caves pociągiem lub autobusem, co stanowi jeszcze bardziej budżetową opcję. Pociąg kursuje z centrum Kuala Lumpur – KTM Seremban Line 2007 do Sungai Gadut. W ciągu 40 minut można dojechać praktycznie pod samą świątynię, a koszt przejazdu wynosi jedynie około 2-4 RM (czyli 2-4 PLN). Dostępny jest również autobus 171 i 173, gdzie podróż trwa godzinę (1 RM = 1 PLN).

Batu Caves

Batu Caves to imponujący kompleks jaskiń i świątyń na północ od centrum Kuala Lumpur. Główna jaskinia zawiera największą na świecie statuę hinduistycznego boga Murugana. Wzgórze, na którym się znajduje, można zdobyć wspięciem się po 272 kolorowych stopniach. To miejsce stanowi ważne centrum kultu dla społeczności hinduistycznej w Malezji.

Odkryte w 1892 roku, Batu Caves mają bogatą historię, sięgającą czasów kolonialnych. Miejsce to przyciąga tysiące turystów i pielgrzymów rocznie, zwłaszcza podczas hinduskich festiwali, takich jak Thaipusam.

Batu Caves oferują nie tylko duchowe znaczenie, ale również architektoniczne piękno naturalnych jaskiń. Wokół kompleksu znajdują się stragany z pamiątkami i lokalnym jedzeniem. To także miejsce, gdzie można spotkać małpy.

Ceremonie

Batu Caves to miejsce o ogromnym znaczeniu religijnym dla wyznawców hinduizmu. Codziennie odbywają się tu ceremonie. My trafiliśmy tam tego dnia na dwie z nich, chociaż nie do końca zrozumieliśmy ich charakter. Pierwsza ceremonia miała miejsce na samym szczycie, w głównej świątyni, już o świcie. Po wspięciu się na górę zauważyliśmy, że coś się zaczyna. Kilka osób zebrało się w świątyni, rozbrzmiewała muzyka, odbywały się dla nas nieznane rytuały, kadzidło etc. Całe to wydarzenie było otoczone ogromną, mistyczną atmosferą.

Obserwowałam to wydarzenie z boku przez praktycznie godzinę – to było niesamowite doświadczenie. Po pewnym czasie postanowiliśmy iść dalej. Na samym dole znajduje się jeszcze jedna świątynia, do której również zdecydowałam się wejść na chwilę. Ludzie w świątyni zbierali się tam, a grupa osób przygotowywała jedzenie dla głodnych, którzy odwiedzają świątynię. Kiedy się przyglądałam, zawołali mnie do siebie i poczęstowali przysmakami, które sami przygotowali. To miejsce, które myślałam, że będzie bardzo turystyczne, okazało się być niezwykle autentyczne, gościnne i magiczne.

Istotne infomacje Batu Caves

• Przyjedź tu najlepiej z samego rana, aby uniknąć tłumów.
  • Dojedziesz tu Graba, pociągiem i autobusem.
  • Wejście do świątyni i jaskiń jest darmowe.
  • Na terenie obiektu znajduje się „Galeria Sztuki”, do której wstęp jest dodatkowo płatny. Nie polecam, ponieważ to, co przeczytałam o tym miejscu, było raczej kiczowate.
  • Uważaj na małpy.
  • Pamiętaj o odpowiednim ubraniu, ponieważ to jest świątynia i należy być zakrytym.
  • Jaskinie Batu są otwarte codziennie od 6:00 do 21:00.

Podsumowanie

Jak już wspomniałam na początku tego wpisu, wielu ludzi jest zawiedzionych po odwiedzeniu kompleksu Batu Caves ze względu na popularność miejsca, tłumy, małpy, gołębie i inne kwestie. Jednak dla mnie to miejsce było fascynujące. Może kluczem jest odwiedzanie go wystarczająco wcześnie rano?

Dla mnie Batu Caves to numer jeden na mapie Kuala Lumpur. Podobała mi się jego autentyczność (oh tak! Dokładnie autentyczność, którą doświadczyłam, zanim na miejsce przybyły autokary turystów!). Pokochałam to miejsce za ludzi, którzy mnie zaprosili do swojej świątyni i poczęstowali jedzeniem. Za magiczną atmosferę, gdy przez godzinę obserwowałam ceremonię hinduistyczną, z której i tak nic nie rozumiałam.

Zachęcam do przeczytania poprzedniego wpisu, w którym znajdziesz informacje dotyczące miejsca zakwaterowania i transportu: „KUALA LUMPUR | INFORMACJE I ORGANIZACJA”. Pozostałe wpisy z Malezji dostępne są pod linkiem MALEZJA.

Travelholiku

Zapisz się teraz, aby otrzymywać treści, które uczynią Twoje podróże jeszcze bardziej niezapomnianymi!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.