G-32TQXPEBSS
Azja,  Malezja,  Podróże

KUALA LUMPUR | 3 DNIOWY PLAN ZWIEDZANIA

Kuala Lumpur to jedno z fascynujących miast Azji. Z jednej strony mamy Petronas Tower i park KLCC, które jako nowoczesna metropolia, z drugiej np. China Town czy Jalan Alor, gdzie można poczuć azjatycki klimat w powietrzu. Budki ze Street fooem, chaos i zapach duriana.

W Kuala Lumpur zatrzymałam się na moje pierwsze trzy dni miesięcznej podróży po Azji Południowo-Wschodniej, obejmującej kraje takie jak Malezja, Indonezja i Singapur. W samej Malezji spędziłam tydzień, zwiedzając najpierw Kuala Lumpur, następnie Langkawi i zakończyłam tę przygodę na wyspie Penang w Georgetown. O tym, jak przygotować się do podróży do Malezji na własną rękę, przeczytasz w poprzednim wpisie: MALEZJA NA WŁASNĄ RĘKĘ | CO MUSISZ WIEDZIEĆ

Ten wpis to kontynuacja wszystkiego o Kuala Lumpur w Malezji. Tutaj przedstawię Ci mój trzydniowy plan zwiedzania tej metropolii, który pozwolił mi poznać to miejsce z wielu perspektyw. O tym gdzie się zatrzymać, jak się poruszać przeczytasz w poprzednim wpisie bo: KUALA LUMPUR | INFORMACJE I ORGANIZACJA

3 dniowy plan zwiedzania Kuala Lumpur

Dzień 1

-Przylot do Kuala Lumpur.
-Petronas Towers
-KLCC Park
-KL Forest Eco Park
-Menara KL Tower

Dzień 2: Kuala Lumpur

-Rano: Zwiedzanie Batu Caves.
-Popołudniu: Powrót do hotelu, relaks w basenie na dachu z widokiem na Kuala Lumpur.
-Wieczorem: Wyprawa na słynną ulicę z jedzeniem Jalan Alor, zachód słońca w Sky Barze Helipad.

Dzień 3: Kuala Lumpur

-Chinska świątynia Thean Hou Temple
-Central Market
-China Town
-Merdeka 118
-Zwiedzanie Street Art w KL
-Plac Merdeka
-Wieczorem: Pokaz fontann w KLCC Park

Dzień 1

Do Kuala Lumpur przylecieliśmy wcześnie rano. Nasz samolot wylądował na lotnisku KALIA około 7:30 rano. Po wylądowaniu i załatwieniu wszystkich formalności, takich jak stemple w paszporcie, odbiór bagażu, aktywacja karty do internetu, zamówienie przejazdu za pomocą aplikacji Grab, udaliśmy się do naszego świetnego hotelu, który oferował basen typu infinity na dachu z widokiem na Kuala Lumpur – Expressionz Suites by iHost Global. O nim pisałem/pisałam we wcześniejszym wpisie: KUALA LUMPUR | INFORMACJE I ORGANIZACJA„. Na miejsce dotarliśmy około godziny 11:00. Zostawiliśmy bagaże na recepcji, odświeżyliśmy się, przebraliśmy i od razu ruszyliśmy zwiedzać. Tego dnia nie planowaliśmy zbyt wiele, bo wiedzieliśmy, że będziemy zmęczeni po podróży. Naszym celem było przejście przez park KLCC, krótka wizyta, by zobaczyć Petronas Towers – od środka zobaczyliśmy tylko galerię handlową. Popołudnie spędziliśmy w KL Forest Eco Park, czyli wyjątkowej dżungli pośrodku metropolii, jaką jest Kuala Lumpur.

KLCC Park

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Parku KLCC, przechadzając się po nim w poszukiwaniu najlepszych miejsc i punktów widokowych na Petronasy.

KLCC Park, położony w sercu Kuala Lumpur w sąsiedztwie Petronas Towers, to uroczy park miejski stworzony przez znanego architekta krajobrazu, Roberto Burle Marx. Jego projekt harmonijnie łączy naturalne elementy z nowoczesną architekturą, tworząc przestrzeń idealną do odpoczynku.

Park oferuje malownicze spacerowe aleje, otoczone tropikalnymi roślinami, a centralne jezioro dodaje uroku miejscu. Wieczorami odbywają się tu efektowne pokazy fontannowe, które przyciągają zwiedzających (u nas dzien 3).

O 19:30 i o 20:30 odbywają się tu pokazy fontann wody i świateł. Nie są może bardzo spektakularne, ale jeśli jest się w okolicy, to warto zobaczyć. My zaplanowaliśmy je na ostatni dzień pobytu, „na zakończenie”.

Petronas Towers – Kuala Lumpur

Jeśli już byliśmy w Parku KLCC, to oczywiście zahaczyliśmy także o punkt centralny samego Kuala Lumpur i symbol Malezji. czyli Petronas Tower – jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków na świecie! Petronas Towers to ikoniczne wieżowce w Kuala Lumpur, które były najwyższymi na świecie do 2004 roku!

Zbudowane w latach 1994-1998, obie wieże mają 452 metry wysokości. Kiedy zostały ukończone, były najwyższymi na świecie, do roku 2004 a obecnie wciąż pozostają na liscie jednych z najwyższych wieżowców na świecie. Wieże są siedzibą spółki naftowej Petronas i pełnią funkcje biurowe, handlowe i rozrywkowe. Pomiędzy nimi znajduje się most o nazwie Skybridge, który łączy 41. i 42. piętro obu wież.

Punkt widokowy Petronas: Skybridge, położony na wysokości 170 metrów, oferuje spektakularne widoki na miasto. Zwiedzający mogą wspiąć się na most i podziwiać panoramę Kuala Lumpur. Osobiście zrezygnowałam z tej atrakcji, ponieważ kiedy myślę o Kuala Lumpur, chcę zobaczyć także Petronas Towers w tle, tu tego nie masz, co moim zdaniem mija sie z celem, cena moim zdaniem jest trochę wysoka. Miejsce jest otwarte dla turystów od 8:00 do 16:30. Co 10 minut wpuszczane są grupy liczące około 20 osób. Wjazd trwa 45 sekund, a na górze spędza się zaledwie 15 minut. Cena za osobę dorosłą wynosi 84RM (84 PLN), dzieci do lat 12 – 32RM, do lat trzech – bezpłatnie. Bilety można zakupić z wyprzedzeniem online lub tego samego dnia na miejscu (dostępność jest mocno ograniczona!). Nie ma możliwości zakupienia biletu na miejsce na kolejny dzień.

Centrum handlowe Suria KLCC: Na parterze Petronas Towers znajduje się jedno z najbardziej luksusowych centrów handlowych na świecie, gdzie królują butiki największych światowych projektantów. Kuala Lumpur to idealne miejsce na zakupy, jeśli preferujesz takie aktywności.

KL Forest Eco Park – Kuala Lumpur

Po zwiedzaniu Petronas Towers i parku KLCC mieliśmy jeszcze trochę czasu. Chcieliśmy trochę odpocząć i nie narazić się na wiele bodźców, dlatego jako kolejne postanowiliśmy odwiedzić KL Forest Eco Park.

KL Forest Eco Park to wyjątkowy park miejski położony w samym sercu Kuala Lumpur. To jedno z nielicznych miejsc na świecie, gdzie można doświadczyć pierwotnej dżungli w środku metropolii. Park jest utrzymany w jak najbardziej naturalny sposób, pozwalając odwiedzającym zanurzyć się w dzikiej przyrodzie. Jedną z głównych atrakcji parku jest drewniany chodnik zwany Canopy Walkway. To unikalna ścieżka zawieszona w koronach drzew, oferująca niezwykłe widoki na okolicę. Park jest domem dla bogatej fauny i flory, obejmującej różnorodne gatunki roślin, ptaków, małp i innych zwierząt. Park ma na celu ochronę i zachowanie unikalnego ekosystemu, umożliwiając jednocześnie odwiedzającym bliski kontakt z dziką przyrodą.

Wiem, że kiedyś wstęp do parku był bezpłatny, później kosztował 10, 20 RM, a teraz (w 2023 roku) za wejście trzeba zapłacić aż 40 RM! (40 PLN). To dość dużo w porównaniu do standardów azjatyckich. Szczerze mówiąc, spodziewałam się czegoś wyjątkowego, ale niestety, wyszło średnio. Park jest zaniedbany, pełen śmieci, opuszczonych budek i sklepików. Tam, gdzie powinien być ogród z orchideami, jest wysypana ziemia i chwasty. Nie wiem, czy to efekt pandemii, czy dlaczego to tak wygląda, ale niestety, jestem rozczarowana.

Menara KL Tower – Kuala Lumpur

Zaraz obok KL Forest ECO Park znajduje sie Menara KL Tower, znana również jako Kuala Lumpur Tower, to jedna z najwyższych wież telewizyjnych na świecie, sięgająca imponujących 421 metrów. Położona w sercu Kuala Lumpur, wieża jest ikonicznym punktem widokowym. Jej platforma obserwacyjna umożliwia zwiedzającym podziwianie widoków zarówno w ciągu dnia, jak i o zmierzchu.

Wewnątrz Menara KL Tower znajduje się otwarty taras widokowy, dostępny wyłącznie dla osób powyżej 13 roku życia, przy cenie biletu wstępu wynoszącej 105RM=105PLN.

Na parterze wieży zorganizowano kilka innych atrakcji, w tym niewielkie akwarium (bilet: 13RM) prezentujące tropikalne ryby z różnych zakątków świata, mini zoo (dorośli: 32RM, dzieci: 27RM), a także symulator Formuły 1 (13RM).

Dodatkowo, na szczycie wieży znajduje się obrotowa restauracja Atmosphere 360, oferująca bufet z daniami kuchni z różnych stron świata. Jest to fancy restauracja i ceny sa adekwatne.

My wieżę zobaczyliśmy tylko od zewnątrz, ponieważ niezbyt interesują mnie atrakcje takie jak akwarium czy symulator Formuły 1. Zrezygnowałam z tarasu widokowego, ponieważ cena ponad 100 PLN wydaje mi się niebotycznie wysoka, a podobne widoki mieliśmy z naszego hotelu. Restauracja wydawała się być fajną opcją, ale będąc w Azji przez pierwsze dni, najbardziej cieszyłam się na lokalne jedzonko i street foody.

Dzień 2

Batu Caves – Kuala Lumpur

Drugi dzień w Kuala Lumpur rozpoczęliśmy bardzo wcześnie. Jet lag działał zdecydowanie na naszą korzyść, bo już o 5 rano byliśmy na nogach i postanowiliśmy iść zwiedzać. Tego dnia zdecydowaliśmy się zobaczyć jedną z najpopularniejszych świątyń hinduistycznych w Malezji – Batu Caves. Więcej na ten temat przeczytasz w kolejnym wpisie: „Batu Caves w Kuala Lumpur”.

Już o 6 rano zamówiliśmy Graba, i w ciągu 30 minut dojechaliśmy na miejsce. Teren był pusty, oprócz nas kilka lokalnych osób, i nikogo więcej. Słońce dopiero wstawało, a całość wyglądała dokładnie tak, jak sobie wyobrażałam!

Batu Caves to wyjątkowe miejsce położone około 13 kilometrów na północ od centrum Kuala Lumpur. To naturalne jaskinie i świątynia hinduistyczna usytuowane na wzgórzu, które stanowi ważne centrum kultu dla hinduistów w kraju, ale i na swiecie. Prowadzą tu 272 kolorowe schody, a przed nimi monumentalny zloty posąg boga Murugana, który wysoki jest na 42,7 metra.

Na miejscu spędziliśmy około 3 godzin. Zobaczyliśmy pustą świątynię, weszliśmy na górę, gdzie obserwowałam lokalną ceremonię. Później schodziliśmy na dół, odwiedziłam świątynię po lewej stronie od schodów. Tam uczestniczyłam w kolejnej ceremonii, a ludzie w świątyni poczęstowali mnie kawą i różnymi lokalnymi przysmakami. Następnie obejrzeliśmy jeszcze kompleks, obserwowaliśmy małpy, a całość zakończyliśmy hinduskim śniadaniem w knajpce przed świątynią- skosztowalismy Hinduskie naleśniki – „dosa”. Dosa to cienkie, chrupiące naleśniki, przygotowywane z mieszanki ryżowej i mąki ciecierzycy. Popularne w kuchni południowoindyjskiej i często podawane z różnymi sosami, jak sambal (pikantny sos) czy chutney. Dosa są również często spożywane na śniadanie lub jako lekka przekąska. Taka porcja to koszt 1€.

Infinitypool z widokiem na Kuala Lumpur

Popołudnie postanowiliśmy spędzić w naszym hotelu, delektując się nicnierobieniem przy widoku na Kuala Lumpur! O miejscu, w którym się zatrzymaliśmy, opowiadałem już w poprzednim wpisie: KUALA LUMPUR INFORMACJE”.

Przed przyjazdem miałam jedno konkretne kryterium: chciałam znaleźć hotel-wieżowiec z basenem na dachu i widokiem na całe Kuala Lumpur! W tym mieście jest wiele takich miejsc, ale zdecydowałam się na Expressionz Suites by iHost Global. Cena okazała się bardzo korzystna, a dodatkowo często widywałam go na profilach różnych blogerów na Instagramie. Wiedziałam, że oferuje wszystko, czego potrzebuję, a na dłuższe poszukiwania nie miałam czasu. Wybraliśmy pokój na 33 pietrze z widokiem na Petronas Towers, za który zapłaciliśmy 43€, czyli około 190 PLN za noc dla dwóch osób. Zostalismy tu 3 noce. Bilet na basen i skorzystanie z połączonego z nim studia fitness jest dodatkowo płatne i kosztuje 12 RM.

Jalan Alor – Street – Kuala Lumpur

Jalan Alor to jedna z najbardziej znanym ulic z jedzeniem (street food) w Kuala Lumpur. To kolorowa i pełna życia ulica, która staje się szczególnie tętniącą energią po zmroku. Panuje tu klimat na wzor Tajlandii!

Jalan Alor jest rajem dla miłośników jedzenia, oferując bogactwo smaków i aromatów kuchni malajskiej, chińskiej i tajskiej. Można tu znaleźć rozmaite potrawy, w tym smażone ryżowe dania, kuchnię wok, dania z owoców morza, smaczne zupy, desery i wiele innych. To miejsce jest znane szczególnie z nocnej atmosfery. Kiedy słońce zachodzi, ulica ożywa, a liczne stragany z jedzeniem rozstawiane są wzdłuż chodnika. To miejsce, gdzie można doświadczyć autentycznej kultury kulinarnej. Jalan Alor to z pewnością must-visit dla miłośników jedzenia, którzy chcą doświadczyć prawdziwej malajskiej kulinarii i street foodu!

Sky Bar Helipad Lounge – Kuala Lumpur

Helipad Lounge to unikalna atrakcja w Kuala Lumpur. Jest to bar i lounge zlokalizowany na heliportu na dachu jednego z budynków w centrum miasta. Helipad Lounge znajduje się na dachu budynku Menara KH (KH Tower) w sercu Kuala Lumpur. To miejsce oferuje cudowne widoki na panoramę miasta, w tym na słynne wieże Petronas (zwłaszcza o zachodzie słońca).

Helipad Lounge serwuje szeroki wybór koktajli i napojów oraz przekąsek. To idealne miejsce zarówno na romantyczną kolację, jak i spotkanie ze znajomymi przy kieliszku wina. Chociaż nie jest to miejsce o ścisłym dress codzie, wielu gości decyduje się na eleganckie stroje, szczególnie wieczorem.

Wejście kosztuje 100 RM (co odpowiada około 100 PLN) i obejmuje dwa napoje, zarówno alkoholowe, jak i bezalkoholowe. Moim zdaniem, zdecydowanie warto! Spędziliśmy tu około 3 godzin, najpierw podziwiając zachód słońca, a następnie oświetloną nocną panoramę tego miasta! Uważam, że to absolutnie must see do odwiedzenia i zdecydowanie warto. Porównując to z Sky Barem w Singapurze – Marina Bay, zdecydowanie polecam Helipad!

Dzień 3

Thean Hou Temple

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od przepięknej chińskiej świątyni, która znajduje się trochę poza ścisłym centrum miasta. Jak zwykle dojechalismy tu Grabem. Świątynia Thean Hou w Kuala Lumpur, to imponujące chińskie sanktuarium buddyjskie usytuowane na wzgórzu Robson Heights. Znana jest ze swojej imponującej architektury, z charakterystycznymi elementami chińskimi, takimi jak kolorowe lampiony, łuki i bogato zdobione kolumny.

Poświęcona bogini Queen of Heaven (Thean Hou), świątynia jest ważnym miejscem kultu dla społeczności chińskiej. Jej nazwa oznacza „Niebiańską Królową”. Wnętrze świątyni jest bogato zdobione rzeźbami, malowidłami i wizerunkami buddyjskich bogów i bogiń. Wielu odwiedzających przybywa tu, aby uczcić swoich przodków, modlić się o szczęście i pomyślność.

Sanktuarium Thean Hou jest również miejscem obchodów chińskiego Nowego Roku, podczas którego odbywają się ceremonie, pokazy sztucznych ogni i kulturalne festiwale.

Wejście do świątyni jest darmowe, jednak zaleca się przestrzeganie zasad dotyczących ubioru, tj. zakrywania kolan i ramion.

Ciekawą atrakcją w świątyni jest możliwość losowania przepowiedni- gra zwana „Chien Tung” lub „Kau Cim„. W tym zwyczaju korzysta się z drewnianych patyków, z których każdy ma numer. Osoba, która pragnie poznać przepowiednię lub odpowiedź na pytanie, wyciąga losowo jeden z patyków z pojemnika. Na patyku znajduje się numer, który odpowiada jednej z wielu przepowiedni lub wskazówek, które są przechowywane w specjalnych schowkach. Zwyczaj ten jest często praktykowany w chińskich świątyniach, takich jak Thean Hou Temple w Kuala Lumpur, i stanowi element tradycyjnej chińskiej praktyki wróżenia. Otrzymana przepowiednia może dotyczyć różnych aspektów życia, takich jak zdrowie, miłość, szczęście czy sukces.

China Town Kuala Lumpur

Od świątyni do China Town możesz spokojnie dojść spacerem, albo, tak jak ja, z lenistwa zamówić przejazd Grabem za kilka złotych.

China Town w Kuala Lumpur, nazywany również Jalan Petaling, to fascynująca dzielnica pełna kolorów, smaków i kultury chińskiej. China Town słynie z intensywnego handlu i tętniącego życiem targu. Na Jalan Petaling znajdziesz liczne stragany oferujące różnorodne produkty, od tradycyjnych chińskich artykułów po podróbki marek (ILE TEGO TU JEST!!!).

Dzielnica jest rajem dla miłośników kuchni chińskiej. Restauracje, uliczne stragany i kawiarnie serwują tradycyjne dania, takie jak smażone pierożki, chlebki koktajlowe, dania z makaronem i wiele innych. To doskonałe miejsce, aby spróbować autentycznych smaków kuchni chińskiej. To w China Town znajdzeisz cudowny Strret Art w Kuala Lumpur!

Merdeka 118

Z China Town jest też świetny widok na Merdeka 118. Merdeka 118 jest jednym z najwyższych wieżowców na świecie, charakteryzuje się nowoczesną architekturą, a jego design ma symbolizować postęp i nowoczesność Malezji. Jego wysokość wynosi około 644 metrów. Budowa wieżowca rozpoczęła się w 2014 roku, a jej zakończenie planowane było na 2022 rok. Projekt ten był częścią planów rozwoju Kuala Lumpur, mającego na celu wzmocnienie roli miasta jako centrum biznesowego i finansowego w Azji Południowo-Wschodniej.

Central Market – Kuala Lumpur

Po Chinatown postanowiliśmy udać się do samego centrum Kuala Lumpur. Ze względu na średnią pogodę postanowiliśmy pospacerować po Centralnym Markecie w Kuala Lumpur, zakupić pamiątki- Central Market to doskonałe miejsce na zakupy rękodzieła, sztuki ludowej, biżuterii, ubrań, obuwia i innych lokalnych produktów. Skorzystać z masaży. Na pierwszym piętrze znajduje się również wiele restauracji w formie hawker, gdzie można zjeść coś naprawdę tanio.

W okolicy Central Market znajduje się Pasar Seni Arts Street, popularne miejsce dla miłośników street art, gdzie można podziwiać kolorowe muralowe ściany i różnorodne dzieła sztuki ulicznej.

Plac Merdeka – Kuala Lumpur

Plac Merdeka, to jedno z najbardziej historycznych miejsc w mieście, pełne symboliki narodowej, to miejsce, gdzie 31 sierpnia 1957 roku flaga narodowa Malezji została podniesiona po raz pierwszy, oznaczając formalne uzyskanie niepodległości przez kraj spod brytyjskiego panowania. Obok znajduje sie Meczet Masjid Jamek– jeden z najstarszych meczetów w Kuala Lumpur, zbudowany nad brzegiem rzeki Klang. Jego architektura nawiązuje do muzułmańskiego stylu mogolskiego. My to miejsca zobaczyliśmy tylko od zewnątrz, i nam to wystarczyło.

Pokaz fontann w KLCC Parku

Wieczorem, na zakończenie naszego pobytu w Kuala Lumpur, postanowiliśmy kupić kilka przekąsek i wybrać się na pokaz fontann w parku KLCC przy słynnych wieżach Petronas. O godzinie 19:30 i 20:30 odbywają się tutaj pokazy fontann wody i świateł. Może nie są one bardzo spektakularne, ale jeśli znajdujesz się w okolicy, to zdecydowanie warto je zobaczyć.

Podsumowanie

Podsumowując nasze 3 dni w Kuala Lumpur, były one bardzo intensywne. Zobaczyliśmy naprawdę wiele, co stanowiło doskonały początek naszej miesięcznej podróży po Azji Środkowo-Wschodniej. Zachęcam do przeczytania poprzedniego wpisu, w którym znajdziesz informacje dotyczące miejsca zakwaterowania i transportu: „KUALA LUMPUR | INFORMACJE I ORGANIZACJA”. Pozostałe wpisy z Malezji dostępne są pod linkiem MALEZJA. Naszym kolejnym przystankiem będzie wyspa LANGKAWI, położona przy granicy z Tajlandią!

Travelholiku

Zapisz się teraz, aby otrzymywać treści, które uczynią Twoje podróże jeszcze bardziej niezapomnianymi!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.