G-32TQXPEBSS
Azja,  Indonezja,  Jawa,  Podróże

BOROBUDUR I PRAMBANAN | YOGYAKARTA | JAWA

Borobudur i Prambanan to dwie zupełnie różne świątynie położone w Indonezji, w miejscowości Yogyakarta. Borobudur jest buddyjską świątynią, natomiast Prambanan to świątynia hinduistyczna. Obydwie zrobiły na mnie ogromne wrażenie i były jednym z moich priorytetów podczas tej podróży. Zarówno Borobudur, jak i Prambanan, są uznawane za arcydzieła architektury i sztuki religijnej w regionie, przyciągając licznych turystów z powodu swojej kulturowej i duchowej wartości.

Swoją miesięczną przygodę w Azji Południowo-Wschodniej rozpoczęłam od Malezji, gdzie udało mi się zwiedzić takie miejsca jak Kuala Lumpur, Rajską Wyspę Langkawi przy granicy z Tajlandią, oraz Georgetown na wyspie Penang. To jednak był tylko przedsmak tego wyjazdu, ponieważ to, co najważniejsze, czyli Indonezja, miała nadejść później! Pierwszym przystankiem było wschodnie wybrzeże Jawy, gdzie spędziliśmy kilka dni, następnie udaliśmy się na Nusa Penida i oczywiście na Bali. Tak naprawdę to właśnie na Jawie zależało mi najbardziej.

Z tego wpisu dowiesz się wszystkiego o Yogyakarcie- Borobodur i Prambanan w 1 dzien. O tym, jak zaplanować zwiedzanie. Jak się dostać, jak się przemieszczać, i czego ogólnie możesz się spodziewać. Inne wpisy związane z Jawą znajdziesz tutaj: JAWA, a z Indonezji tutaj: INDONEZJA.

Yogyakarta

Do Yogyakarty przylecieliśmy tylko na jedną noc. Naszym celem były świątynie Prambanan i Borobudur, i to dla nich zatrzymaliśmy się właśnie w Yogyakarcie. Na obie świątynie mieliśmy zaledwie jeden dzień, czy to dużo? Okazało się wystarczające. Jeśli jednak masz więcej czasu, śmiało rozdziel zwiedzanie tych kompleksów świątyn na dwa dni. Nam czasu wystarczyło, ale nie pogardziłabym, gdybyśmy mieli go więcej i mogli sobie w każdym z tych miejsc trochę odpocząć.

Do Yogyakarty przylecieliśmy późnym popołudniem. Pierwszego dnia niestety nie mieliśmy już czasu na zwiedzanie. Jedyne, co zrobiliśmy, to zameldowaliśmy się w hotelu, odświeżyliśmy się, zjedliśmy coś i spotkaliśmy się z naszym ziomkiem od organizacji wycieczki po Jawie Wschodniej, aby omówić ostatnie szczegóły, uregulować zaliczkę i dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Dojazd do Yogyakarty

Żeby dojechać z lotniska do centrum, masz kilka opcji. Przed wyjazdem sporo się dowiadywałam, jak to wygląda, i najlepszą opcją okazał się pociąg. Jest szybszy niż autobus, taksówka czy aplikacja Grab.

Pociąg – linia kursuje bezpośrednio z lotniska do centrum Yogyakarty. Linia nazywa się YIA Xpress i jest faktycznie ekspresowa. Z lotniska do centrum dojedziesz bezpośrednio w 30 minut. Za bilet zapłaciłam 50.000RP, czyli około 5€ za osobę. Tańszą opcją jest ewentualna przesiadka, ale wtedy przejazd trwa trochę dłużej. To, co istotne – bilety należy rezerwować online z wyprzedzeniem! Na miejscu może się okazać, że nie ma już miejsc, bo linia jest tak popularna! Rezerwować można z tygodniowym wyprzedzeniem na stronie: KAI BANDARA. Jako ciekawostkę powiem, że pod miejscem, gdzie odjeżdżają pociągi, stoi banda taksówkarzy, którzy czekają na turystów chcących kupić bilet na miejscu, bo wiedzą, że nie ma na to szans, i będzie okazja do naciągnięcia ich trochę i zabrania taksówką.

Autobus– możesz skorzystać z autobusów DAMRI, które kursują z lotniska do centrum centrum miasta Yogyakarta. Autobusy te odjeżdżają z lotniska i jadą bezpośrednio do centrum Yogyakarty. Busy kursuja od 06:00 – 18:15. Koszt biletu do centrum Yogyakarty wynosi około 50 000 rupii / 5€.

Auto – dojazd autem to około 50 kilometrów, a przejazd trwa 1,5 godziny. Droga bywa zakorkowana, dlatego może to trochę potrwać. Przejazd Grabem, czy Gojek (azjatycki uber) kosztuje około 150.000, a taksówką 200.000, czyli 15-20€. Jak widać, zdecydowanie bardziej opłaca się jednak pociąg, ten jest polowe tanszy.

Hotel w Yogyakarcie

Adhisthana Hotel Yogyakarta – Bardzo klimatyczny hotel położony w interesującej części Yogyakarty. Najbardziej podobał mi się wystroj hotelu. Miał kilka niedociągnięć, nie był bardzo luksusowy, ale polecam go z czystym sercem! Cena 30€/2os.

Poruszanie sie po Yogyakarcie

Najpopularniejszym sposobem na poruszanie się po Jawie jest zatrudnienie prywatnego kierowcy. Możesz ich znaleźć na grupach na Facebooku, na przykład. Mają różne ceny, większość z nich potrafi zająć się również noclegami i atrakcjami, wliczając je w cenę, co jest bardzo popularne na wschodniej Jawie. Przed wyjazdem przez jakiś czas szukałam kierowcy, a ostatecznie zdecydowałam się na Krisna Aditya. Jako jedyny zorganizował mi tę podróż dokładnie tak, jak chciałam, w odpowiedniej kolejności i w planowanym czasie. Pomógł również zaplanować wycieczkę Jeepem na Bromo, zakup biletów na Bromo i wulkan Ijen. Za sam przejazd z Yogyakarty do Bromo, Tumpak Sewu, Ijen i Bali Sanur policzył nam 420€ (4 dni), co było uczciwe w porównaniu do konkurencji. Chciał również zaproponować nam noclegi, ale chciałam zająć się tym we własnym zakresie. Pomógł mi jednak z lokalizacjami i doradził, które wybrać. Wszystkie opłaty za autostrady, parkingi i wodę były wliczone w cenę. Kontakt: krisnaadityaf@gmail.com

Jak dostać się do świątyń Borobudur i Prambanan?

Z naszym kierowcą umówiliśmy się na godzinę 5:30 rano, aby odebrał nas z hotelu. Jako pierwszy zaplanowaliśmy wizytę w kompleksie świątynnym Prambanan, gdzie byliśmy już przed samym otwarciem o 6:30 rano. Bilety na Borobudur mieliśmy na godzinę 9:30. To jest opcja najwygodniejsza.

Wiele osób korzysta także z zorganizowanych wycieczek jednodniowych, które można nabyć na platformach takich jak na przykład GetYourGuide. Ceny zaczynają się już od 30€ za osobę i sięgają nawet 120€, wszystko zależy od tego, na którą opcję się zdecydujesz. Jest wiele dostępnych, obejmując między innymi wschód słońca z widokiem na Borobudur. Koniecznie sprawdź, czy bilety wstępu są wliczone w cenę! W przypadku tych najtańszych wątpię, ponieważ wejście do dwóch świątyń kosztuje około 50 euro.

Dużo tańszą opcją jest skorzystanie z komunikacji publicznej, co jest ekonomiczne, ale zdecydowanie bardziej czasochłonne. Jeśli jednak nie spieszy ci się aż tak bardzo, masz czas na spokojne zwiedzanie obydwu świątyń, to może być dobry pomysł. Zastanów się również nad ewentualnym skorzystaniem z usług Grab, tej azjatyckiej wersji Ubera, która oferuje naprawdę atrakcyjne ceny. Nie zapominaj jednak, że odległość między Borobudur a Prambanan jest dosyć duża! Te dwie atrakcje są oddalone o godzinę jazdy samochodem od siebie.

Prambanan

Prambanan to imponujący kompleks świątynny położony niedaleko Yogyakarty na Jawie. Stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultu hinduskiego i buddyjskiego w Indonezji. Zbudowany w IX wieku w czasach dynastii Mataram, Prambanan składa się z trzech olbrzymich świątyń hinduistycznych, dedykowanych Trimurti: Brahmie, Wisznu i Sziwie. Każda z tych monumentalnych konstrukcji zdobią bogato rzeźbione reliefy, ukazujące mitologiczne sceny.

Prambanan, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1991 roku, odgrywa kluczową rolę w dziedzictwie kulturowym Indonezji. Znaczna część kompleksu uległa zniszczeniu w wyniku trzęsienia ziemi w X wieku, jednak prace rekonstrukcyjne przywróciły mu pierwotny blask.

Zwiedzanie Prambanan

Prambanan zdecydowanie warto odwiedzić; my wybraliśmy się tam jako pierwsze. Świątynia otwiera się o 6:30, a my byliśmy na miejscu dokładnie o tej porze. Zauważyliśmy, że było tu znacznie mniej osób niż w Borobudur. Kompleks ten zrobił na mnie ogromne wrażenie. Można było swobodnie zwiedzać samemu, bez konieczności korzystania z przewodnika, zaglądając w każdy zakamarek. Zdecydowanie polecam! Bilet wstępu można zakupić na miejscu lub online i kosztuje 389 000,00 IDR, czyli około 25,00€.

Bilety Prambanan i Borobodur

Borobodur

Borobudur to monumentalny kompleks świątynny na Jawie. Zbudowany w VIII i IX wieku. Borobudur jest jednym z najważniejszych i największych dzieł architektury buddyjskiej na świecie. Jego konstrukcja trwała 75 lat, a ukończono go około 825 roku.

Architektura Borobudur przyjmuje formę piramidy z dziewięcioma tarasami, z górnymi trzema w kształcie okręgu, symbolizując drogę do osiągnięcia nirwany. Reliefy na ścianach i balustradach opowiadają historie z życia Buddy i przedstawiają nauki buddyjskie. Ich liczba przekracza 2 tysiące, tworząc rozbudowany zbiór buddyjskich mądrości.

Borobudur jest głęboko symboliczny, reprezentując ścieżkę od życia codziennego do osiągnięcia nirwany. Wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1991 roku, to miejsce przyciąga pielgrzymów z całego świata, zwłaszcza podczas ważnych buddyjskich świąt.

Zwiedzanie Borobodur

Kiedyś można było odwiedzać Borobudur o wschodzie słońca, ale niestety po pandemii nie jest to obecnie możliwe. Teraz, aby podziwiać wschód słońca z widokiem na Borobudur, powinieneś rozważyć poszukanie pobliskich pagórków i tam znalezienie punktu widokowego. W obecnej sytuacji zwiedzanie wyglada tak:

Aby wejść do Borobudur, masz do wyboru dwie opcje biletów – tańszą i droższą.

Tańsza opcja jest dość łatwo dostępna i można ją zakupić na miejscu. Pozwala ona na wejście na teren kompleksu świątynnego oraz do muzeum, jednak nie obejmuje wstępu na teren samego Borobudur, co oznacza, że będziesz mógł podziwiać tę świątynię tylko z daleka. Koszt tego tańszego biletu wynosi 375 000 000 IDR, co przekłada się na około 22,00€.

Droższa opcja kosztuje 455 000,00 IDR, czyli około 27,00€. Obejmuje ona dodatkowo wejście na górę świątyni Borobudur z przewodnikiem. W ramach tej opcji otrzymuje się eleganckie laczki (aby nie niszczyć świątyni), butelkę wody i czeka się w grupie. Przewodnik dzieli się ciekawostkami na temat świątyni, co pozwala dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy. Osobiście nie jestem fanka zwiedzania w grupie, ale ta opcja wydaje się być całkiem dobra. Na samej górze jest około 30 minut na zrobienie zdjęć i czas wolny.

Uważam, że to rozwiązanie jest bardzo dobre. Obecnie na Borobudur dziennie może wejść maksymalnie 1200 osób, a to tylko w oddzielnych grupach z przewodnikiem. Przed pandemią, dziesiątki tysięcy osób odwiedzały to miejsce codziennie, co przyczyniło się do pogorszenia stanu świątyni. Stąd te ograniczenia. W związku z tym, warto pamiętać, że bilety należy zakupić online z wyprzedzeniem (jeśli planujesz wejście na teren świątyni)! Sprzedaż rusza zawsze tydzień przed planowanym dniem, i polecam zakup dokładnie wtedy. Bilety szybko się rozchodzą, zwłaszcza na pierwszą i ostatnią turę. Pierwsza tura rozpoczyna się o 8:30 i trwa godzinę. Kolejne tury ruszają co godzinę. Próbowałam zakupić bilety 6 dni przed wizytą, a pierwsza tura była już wyprzedana. Musiałam zarezerwować na 9:30, więc polecam być szybkim.

Bilety Prambanan i Borobodur

Podsumowanie

Zarówno Prambanan, jak i Borobudur są warte odwiedzenia, to dwie zupełnie różne świątynie – jedna buddyjska, druga hinduistyczna. Uważam, że to obowiązkowe punkty do zobaczenia na Jawie. Najważniejsza kwestia to dobre zaplanowanie wizyty i zakup biletów z wyprzedzeniem! Pamiętaj o wodzie i wygodnych butach do zwiedzania!

Zwiedzanie zakończyliśmy około 15:00 i ruszyliśmy w dalszą podróż, kierując się w stronę wulkanu Bromo!

Koniecznie sprawdź kolejne wpisy dotyczące Jawy! Znajdziesz tam nasz plan zwiedzania oraz opisy poszczególnych atrakcji, które udało nam się zobaczyć! Znajdziesz je tutaj: JAWA.

Travelholiku

Zapisz się teraz, aby otrzymywać treści, które uczynią Twoje podróże jeszcze bardziej niezapomnianymi!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.