G-32TQXPEBSS
Azja,  Indonezja,  Jawa,  Podróże

WYPRAWA WODOSPAD TUMPAK SEWU | JAWA

Tumpak Sewu to imponujący wodospad na Jawie, znany również jako „Wodospad Tysiąca Wód”. Ma około 120 metrów wysokości (jest jednym z najwyższych i najpotężniejszych wodospadów w całej Indonezji) i otoczenie z bujną roślinnością. Nad nim widac panujacy wulkan Semeru, co dodaje temu miejsu jeszcze więcej vibe. Położony w dzungli oferuje możliwość super trekkingu i widoków.

Swoją miesięczną przygodę w Azji Południowo-Wschodniej rozpoczęłam od Malezji, gdzie udało mi się zwiedzić takie miejsca jak Kuala Lumpur, Rajską Wyspę Langkawi przy granicy z Tajlandią, oraz Georgetown na wyspie Penang. To jednak był tylko przedsmak tego wyjazdu, ponieważ to, co najważniejsze, czyli Indonezja, miała nadejść później! Pierwszym przystankiem było wschodnie wybrzeże Jawy, gdzie spędziliśmy kilka dni, następnie udaliśmy się na Nusa Penida i oczywiście na Bali. Tak naprawdę to właśnie na Jawie zależało mi najbardziej.

Z tego wpisu dowiesz się wszystkiego o wodospadzie Tumpak Sewu. O tym, jak zaplanować zwiedzanie, o punkcie widokowym, trekkingu do wodospadu i czego ogólnie możesz się spodziewać. Inne wpisy związane z Jawą znajdziesz tutaj: JAWA, a z Indonezji tutaj: INDONEZJA.

Po zakończonym trekkingu na Wulkan Bromo, wróciliśmy do naszego hotelu, aby wziąć prysznic, zjeść śniadanie, spakować się i ruszyć w dalszą podróż do kolejnego miejsca – wodospadu Tumpak Sewu.

Tumpak Sewu dojazd

W okolicach Bromo i Tumpak Sewu wiele dróg jest nieprzejezdnych i rozkopanych z powodu wybuchu wulkanu Semeru kilka lat temu. Bez łapówek nie obejdzie się nawet na kilkunastu kilometrach jednego odcinka trasy! Oni nazywają to delikatnie „dotacjami„, ale jeszcze nigdy w życiu nie widziałam tylu.

Na mapie można zobaczyć, że Bromo i Tumpak Sewu leżą praktycznie obok siebie, jednak po przeciwnej stronie wulkanu. Jest to odległość około 90 kilometrów. Pomimo tej pozornie niewielkiej odległości, podróż między nimi zajęła nam prawie 4 godziny. Drogi na Jawie nie mają wiele wspólnego z naszym wyobrażeniem o 90 kilometrach.

Nie polecam poruszania się po Jawie na własną rękę wynajętym samochodem czy skuterem, tym bardziej. Jeśli jednak uważasz, że to jest jedyna opcja, nie zapomnij o międzynarodowym prawie jazdy!

Najpopularniejszym sposobem na poruszanie się po Jawie jest zatrudnienie prywatnego kierowcy. Możesz ich znaleźć na grupach na Facebooku, na przykład. Mają różne ceny, większość z nich potrafi zająć się również noclegami i atrakcjami, wliczając je w cenę, co jest bardzo popularne na wschodniej Jawie. Przed wyjazdem przez jakiś czas szukałam kierowcy, a ostatecznie zdecydowałam się na Krisna Aditya. Jako jedyny zorganizował mi tę podróż dokładnie tak, jak chciałam. Za przejazd z Yogyakarty do Bromo, Tumpak Sewu, Ijen i Bali Sanur policzył nam 420€ (4 dni), co było uczciwe w porównaniu do konkurencji. Chciał również zaproponować nam noclegi, ale chciałam zająć się tym we własnym zakresie. Pomógł mi jednak z lokalizacjami i doradził, które wybrać. Wszystkie opłaty za autostrady, parkingi i wodę były wliczone w cenę.
Kontakt: krisnaadityaf@gmail.com

Jeśli masz więcej czasu do dyspozycji, możesz rozważyć korzystanie z transportu publicznego. Niestety, moje możliwości czasowe były ograniczone, dlatego zdecydowałam się na kierowcę od początku podróży. Na krótkich odcinkach spokojnie można poruszać się na przykład korzystając z lokalnej usługi przewozowej, jak azjatycki Uber.

Nocleg Tumpak Sewu

Najpierw planowałam zatrzymać się w Malang, ale nasz kierowca, z którym wcześniej omawiałam nasz plan, powiedział, że moglibyśmy stracić naprawdę dużo czasu. Dlatego zdecydowaliśmy się posłuchać jego rady i znaleźć nocleg w okolicy wodospadu, około 6 kilometrów dalej. To pozwoliło nam zaoszczędzić sporo czasu i dotrzeć pod wodospad przed większością turystów.

Nasz hotel nazywa sie: Tumpak Sewu – Artha Cottages – super bungalowy, które znajdują się bardzo blisko wodospadu Tumpak Sewu. Byłam bardzo zadowolona z tego wyboru. Był nawet basen, w którym mogliśmy się zrelaksować. Śniadanie było wliczone w cenę. 30€/2 os. Wielka polecajka!

Tumpak Sewu

Tumpak Sewu, znany także jako „Wodospad Tysiąca Wodospadów”, to imponujący wodospad znajdujący się na Jawie wschodniej. Jest to jeden z najpiękniejszych i najbardziej imponujacych wodospadów w Indonezji. Wysoki na około 120 metrów, oferuje spektakularny krajobraz otoczony bujną zielenią i stromymi klifami a nad tym wzbija sie ogromny wulkam Semeru.

Bilet wstepu: nad wodospadem Tumpak Sewu przygotuj się na kilka opłat. Pierwszy bilet: wejście i dojście na punkt widokowy – 20 000 IDR (ok. 6 zł). Drugi bilet – opłata jest po zejściu na dół, przed wodospadem – 10 000 IDR (ok. 3 zł). Trzeci bilet jest przy wodospadzie Goa Tetes i jaskiniami – 10 000 IDR (ok. 3 zł).

Punkt widokowy

Ten wodospad znajduje się około 7-10 minut spaceru od głównego wejścia do całego kompleksu Tumpak Sewu. Już po kilku minutach dochodzimy do jednego z najbardziej imponujących wodospadów na Jawie. Jak wspomniałam wcześniej, Tumpak Sewu oznacza „Wodospad Tysiąca Wodospadów” i to nieprzypadkowo. Krajobraz Tumpak Sewu tworzy mnóstwo mniejszych wodospadów, które spadają ostro w dół ze skarpy. To wygląda mega bajkowo. Nad tym wszystkim góruje wulkan Semeru, który jest jednocześnie najwyższym szczytem Jawy. Koniecznie weź ze sobą drona, będziesz w stanie uchwycić to dużo lepiej!

Trekking pod wodospad Tumpak Sewu

Zejście do podnóża wodospadu jest naprawdę bardzo wymagające i nie powinno się go lekceważyć! Początek może wydawać się dość łatwy, ale serio, pod koniec robi się niebezpiecznie. Strumienie przecinają Ci drogę, jest ślisko i stromo. Do pomocy masz ewentualnie gdzie niegdzie liny. Ważne: żadnych adidasów czy trampek, wszystko będzie w 100 procentach mokre! Najlepszą opcją są buty do wody (te są także na wejściu wypożyczane), ale od biedy japonki się nadadzą, od dużej biedy. Trekking na dół powinien zająć około 30-40 minut.

Po dojściu do kanionu, wszędzie w powietrzu czuć krople wody, które odbijają się od spadającej wody. Już wtedy było dla mnie jasne, że nie tylko buty będą mokre, ale także ubrania. Na miejscu jest mnóstwo kamieni, na których można zrobić bardzo fajne zdjęcia.

Większość osób tutaj zawraca, ale my postanowiliśmy pójść dalej

Trekking- wodospad Goa Tetes

Tutaj nie dociera już każdy turysta, i na szczęście! Nagle zrobiło się pusto, i oprócz nas, była na całej trasie grupka osób, które spotkaliśmy po drodze. Było cicho i spokojnie. Idąc dalej, dojdziesz do kilku mniejszych wodospadów, wodospadu ze zbudowanym basenem infinity i kilku jaskiń! Serio polecam przejść dalej, bo jest to tego warte. Wiele osób idzie tam z lokalnym przewodnikiem, ale nie jest to wymagane. Trasa jest tak oznaczona, że nie ma problemu, żeby przejść ją samemu.

Podsumowanie

Wodospad Tumpak Sewu bardzo mi się podobał. Jest to super opcja dla osób, które lubią przygodę i wysiłek fizyczny. Tam jest trochę adrenaliny, a cała trasa zajmuje około 4 godzin, jeśli chcemy ją przejść na spokojnie, zatrzymując się na zdjęcia itp. Cała trasa jest też bardzo zielona i bajkowa. Jeśli jesteś jednak wygodnicką osobą, zawsze możesz dojść tylko do malowniczego punktu widokowego i potem zawrócić.

Koniecznie sprawdź kolejne wpisy dotyczące Jawy! Znajdziesz tam nasz plan zwiedzania oraz opisy poszczególnych atrakcji, które udało nam się zobaczyć! Znajdziesz je tutaj: JAWA.

Travelholiku

Zapisz się teraz, aby otrzymywać treści, które uczynią Twoje podróże jeszcze bardziej niezapomnianymi!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.