G-32TQXPEBSS
Europa,  Podróże,  Szwajcaria

AUGSTMATTHORN – KULTOWA TRASA TREKKINGOWA W SZWAJCARII

Augstmatthorn to jedna z najbardziej fotogenicznych tras trekkingowych w Szwajcarii. Co ją wyróżnia? Przepiękne widoki na jezioro Brienzersee, ośnieżone szczyty gór, szwajcarskie wioski, ale przede wszystkim ogromna ekspozycja na szlaku. Pod koniec trasy idzie się wąską ścieżką pomiędzy dwoma przepaściami, szybsze bicie serca gwarantowane. Coś niesamowitego!

Jeden z punktów głównych naszej wycieczki do Szwajcarii, jeden z punktów, na którym zależało mi chyba najbardziej, to właśnie Augstmatthorn! Nic dziwnego, że już pierwszego dnia się tam udaliśmy! Augstmatthorn to jeden z najpiękniejszych szczytów całego wzdłuż Grzbietu Hardergrat, słynie z pięknych widoków a także stad kozic górskich, które zamieszkują te tereny! Jeśli masz szczęście, może uda Ci się zobaczyć je z bliska, my mieliśmy trochę mniejsze szczęście i widzieliśmy kilka z daleka.

Szczegóły trasy

Start trasy:

Trasa trekkingowa na górę Augstmatthorn (2137 m. n.p.m) zaczyna się w miejscowości Interlaken, my dotarliśmy tu samochodem z doliny Lauterbrunnen, w której się zatrzymaliśmy, ale równie dobrze można dojechać pociągiem. Na miejscu, w centrum miasteczka Interlaken, samochód zostawiliśmy na jednym z parkingów miejskich, niestety, wszystkie są płatne (przynajmniej nie znaleźliśmy żadnego bezpłatnego). Ceny za godzinę wahają się od 1,5-2,5 CHF za godzinę, czyli wcale nie tak mało. Należy zwrócić uwagę na to, jaki parking wybierasz, często jest ograniczenie, że parkować można tylko do maksymalnie 5 godzin. To nie starczy żeby wdrapać się na Augstmatthorn i wrócić. Z Interlaken należy dostać się do Harder Klum kolejką, lub dodatkowe 2h marszu.

Długość trasy:

Dystans trasy z Harder Kulm na Augstmatthorn, a następnie do Habkern wynosi 16 kilometrów. Z Habkern większość osób łapie autobus numer 106 i wraca do Interlaken (koszt 2-3€). Autobusy kursują co godzinę, ostatni o 19:30. My jednak wróciliśmy tą samą trasą do Harder Klum, ponieważ nie sprawdziliśmy godzin kursowania autobusów, a że było jeszcze przed sezonem to miałam obawy, że niekoniecznie zaraz złapiemy autobus. Dystans z Harder Kulm na Augstmatthorn i spowrotem tą samą trasą to około 30 kilometrów. Pod koniec myślałam, że nogi to mi odpadną.

Czas trekkingu:

Czas wędrówki od Harder Kulm do Augstmatthorn i powrót do Harder Klum zajął nam około 9h. Od Harder Kulm do Augstmatthorn, a następnie do Habkern szacuje się na 6 godzin (ale to są szacowania, bez przerw na zdjęcia czy odpoczynek, więc ja bym dodała do tego jakąś godzinkę).

Czy trasa jest trudna?

Trasa jest moim zdaniem dość trudna i wymagająca. Suma przewyższeń to ponad 1100 metrów! Miejscami jest naprawdę wąsko i niebezpiecznie. Dobra kondycja fizyczna to podstawa. Przy okazji uważam, że trasa absolutnie nie nadaje się dla dzieci. W deszcz, silny wiatr, śnieżyce i inne niekorzystne warynki atmosferyczne nie polecam nawet zaczynać tego szlaku.

Rozpoczęcie trekkingu na Augstmatthorn

Nasz trekking rozpoczęliśmy w Interlaken, zaparkowaliśmy auto po czym udaliśmy się do stacji kolejki Harder Klum. Za kolejkę zapłaciliśmy 32 CHF za podróż w dwie strony, bilety kupowaliśmy na miejscu, ale można też kupić online. Pierwsza kolejka odjeżdża o godzinie 9:10, także dość późno, jeździ co 30 minut. Bilety nie są kupowane na konkretną godzinę, więc można być w miarę elastycznym.

Alternatywa to trekking, ale to dodatkowe 2h w jedną stronę-750 m nachylenia i 4-kilometrowe podejście. Ja wiedziałam, że przy 30 kilometrach, nie będziemy w stanie zrobić nadprogramowych km, więc zdecydowaliśmy się na kolejkę. Ścieżka zaczyna się przy stacji kolejki Harder Klum.

Harder Klum znajduje się na wysokości 1322 m n.p.m, jest tu piękny taras widokowy, restauracja i rozpoczyna się także mnóstwo innych szlaków.

Szlak

Po wyjściu z kolejki, od razu rzucił nam się w oczy tłum ludzi, bałam się, że szlak będzie zatłoczony, jednak większość została w restauracji, na platformie widokowej, czy wybrała łatwiejsze szlaki. Idąc na Augstmatthorn byliśmy jednymi z nielicznych.

Szlak od początku jest bardzo dobrze oznakowany, znak przy Harder Klum pokazuje, że do Augstmatthorn jest 3,5h trekkingu w jedną stronę, ja jednak nie trzymałabym się tego tak sztywno, bo widoki tu są nieziemskie, ja co chwilę zatrzymywałam się żeby zrobić mnóstwo zdjęć.

Początkowo, pierwsze kilometry trasy prowadzą przez las, szłam dzielnie i już nie mogłam doczekać się tych pięknych widoków na jezioro Brienzersee, o których tyle czytałam. Na szczęście długo czekać nie musiałam, dość szybko pokazują się naszym oczom najpierw ośnieżone szczyty gór, potężne Eiger, Monch i Jungfrau, później w dole jezioro Brienzersee.

Grzbiet Hardergrat

Pomału drzewa zaczynają znikać, to znaczy, że przekroczyliśmy już granicę drzew i musimy być już dość wysoko, coraz częściej widzimy jeszcze śnieg, później robi się go jeszcze sporo, a ja własnym oczom nie mogłam się nadziwić było tak pięknie! Szlak właściwy to petarda. Ten kontrast pomiędzy zielonymi wzgórzami, niebieskim jeziorem i białymi szczytami w oddali był niesamowity, aparatu fotograficznrgo nie mogłam odłożyć! Wszystko było takie piękne! Jakby narysowane. Pasmo Grzbietu Hardergrat jest niesamowite.

Już po chwili ukazuje się punkt główny, czyli miejsce, które znałam z internetowych zdjęć, czyli wąska ścieżka, która prowadzi pomiedzy dwoma stromymi zboczami góry. Niesamowite miejsce, jednak na zdjęciach wygląda dużo bardziej niebezpiecznie niż jest w rzeczywistości.

Po drodze mijamy szczyt Suggiture (2084 m), myśląc, że to już koniec, ale nie, na Augstmatthorn zostało jeszcze trochę trekkingu. Kiedy stoimy na tej górze, patrzymy w lewo, prawo i zastanawiamy się, czy my naprawdę to przeszliśmy, to wygląda tak niebezpiecznie! Mała ścieżka, po dwóch stronach przepaście. Jednak na szczęście, wygląda straszniej niż faktycznie jest! Robimy krótką przerwę, ostatni łyk wody i idziemy dalej.

Podejście na Augstmatthorn, zwłaszcza te ostatnie jest bardzo strome, na szczęście jakoś daliśmy radę! No cóż.. Zostaje jeszcze powrót.. Wracaliśmy tą samą trasą do Harder Klum.

Wskazówki

• Konieczne weź zapas wody i coś do jedzenia. Na szlaku niestety nie ma miejsca gdzie można byłoby uzupełnić wodę, albo kupić coś do jedzenia.
  • Dobre, solidne buty to podstawa.
  • Krem z filtrem to kolejny must have!
  • Trekking zaczyna się w miejscowości Interlaken.
  • Następnie dostać trzeba się do Harder Klum gdzie zaczyna się szlak. Kolejka z Interlaken 32CHF w dwie strony, lub dodatkowe 2h marszu w jedną stronę.
  • Z Harder Kulm na Augstmatthorn jest około 15 kilometrów.
  • Można wrócić tą samą ścieżką (razem około 30 kilometrów).
  • Ewentualnie z Augstmatthorn pójść do Habkern i wrócić busem.

Jeśli nie czujesz, że dasz radę przejść te trasę, istnieje drugą opcja, łatwiejsza: można podejść od drugiej strony, czyli zaparkować w Lombochalp i wejść 3 kilometry na szczyt, a później wrócić. Wiele osób robi tak, tylko by obejrzeć zachód słońca i dla zdjęć, rezygnując z całodziennej wędrówki.

Travelholiku

Zapisz się teraz, aby otrzymywać treści, które uczynią Twoje podróże jeszcze bardziej niezapomnianymi!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.